Sunday, May 1, 2011

Kata-kata Itu doa?

Ramai orang seringkali memangil sahabatnya seperti “Wahai sahabatku yang genius” atau “Hai shaikh!” dan apabila direspon, maka mereka berkata, “kata-kata itu kan doa”. Benarkah kata-kata itu doa?

Baik. Pendirian aku dalam hal ini ialah setakat kata2 seperti "Hai shaikh" bukanlah suatu doa. Melainkan disamping taip/tulis seperti itu turut si dia tu berkata, "Ya ALLAH, Kau faqihkanlah sahabatku ini dalam ilmu ugama. semoga dia menjadi seorang 'alim yang hebat dalam membantu dalam menegakkan kembali ajaran Islam yang tulen".

Saya akan bertanya balik, apakah itu doa? Jawabnya, doa antara lain bermaksud memohon sesuatu kepada ALLAH 'Azza Wa Jalla. Tetapi tidak semua doa mesti mengangkat tangan. (Ini bab lain)

Contoh analogi mudah, macam kita sembang dengan sahabat kita. ada sahabat sorang lagi sebelah kita. kita nak minta something dengan yang sebelah tu, tapi kita duk bercakap tentang keinginan kita tu tapi langsung tak merujuk atau bercakap pun dengan sahabat kita yang duk sebelah tu. Adakah itu dikira satu permintaan kita kepada sahabat tu?

Fikir-fikiran.. renung-renungkan.. kenyataan super ringkas tetapi padat. hehe..

1 comment:

SHINing ahnys said...

whatever we saying, they can consider as doa. :) tak mustahil akan termakbul juga jika kita sering ungkapkan nya :)