Friday, November 30, 2012

Ummah Centric vs Jemaah Centric

*Artikel lama, lebih kurang 6 tahun lalu oleh Dr Maszlee Malik, Pensyarah UIAM. Bagiku, amat baik untuk dibaca bagi yang belum pernah baca.

Ketika saya pernah ditanyakan oleh salah seorang siswa, "Ustaz ni jemaah JIM ke?". Saya segera membalas, "Tidak, saya ahli jemaah Muslimin". Dia bertanya, "Jemaah baru ke tu?". Saya katakan kepadanya, "Tidak, ia telah wujud semenjak zaman Rasulullah S.A.W lagi".

Beliau tidak berpuas hati, "Itu saya tahu, tapi kan ustaz ahli JIM". Saya membalas sambil tersenyum, "Ya, saya ahli JIM, ahli Darul Fitrah, ahli Persatuan Ulama Malaysia, ahli Muslim Profesional Forum, ahli Pertubuhan al-Nidaa, rakan kepada ABIM, Ricoi, Hunafa, Accin, US, PAS, keADILan, UMNO dan macam-macam lagi "jemaah".

Tuesday, November 27, 2012

Arghh.. What’s going on in my life?

533079_3178689030475_181965962_n

Hmm.. Semua orang tak dapat lari daripada hadapi masalah dan suka duka kehidupan di dunia yang sementara ini. Yang membezakan kita ialah, “Apa persepsi kita terhadap apa yang berlaku?” dan “Bagaimana kita respon terhadapnya?”. Ye tak?

Ungkapan “nikmat derita” mungkin agak asing bagi sebahagian orang. Mungkin… Namun, bagi mereka yang pernah melalui penderitaan, mereka pasti mengiyakannya. Eh.. Derita itu satu nikmat?

Dengan penderitaan yang kita rasai, ia sebenarnya melunakkan jiwa kita agar kembali kepada Allah ‘Azza Wa Jalla, yang mana Dialah satu-satunya tempat bergantung harap, selain ia merendahkan rasa sombong dan takabbur dalam diri ini.

Thursday, November 22, 2012

Diari Seorang Hamba…

tawadhu

Walau insan itu senyum saban hari,
Kadangkala bergelak ketawa,
Ia bukanlah pengukur hakiki,
Akan kebahagiaan atau penderitaannya.

Ada banyak perkara mungkin kita tak tahu,
Coretannya nampak semuanya baik sahaja,
Tangisannya pada malam hari tak siapa tahu,
Kepada Allah jualah tempat bergantung harap.

Kita berusaha keras bagi kepuasan hati insan,
Tapi kadangkala kita leka akan menggapai keredhaan-Nya,
Sehingga keliru tentang keutamaan,
Kesannya hidup menjadi kucar kacir.

Duhai insan yang selalu lupa,
Sahabat karib kita juga ada masalah,
Mereka mungkin hanya mampu mendengar luahan kita,
Tapi Allah jualah yang Maha berkuasa,
Memberi dan memhilangkan rasa bahagia dan derita dalam jiwa insan.

Friday, November 16, 2012

Impian Hidup Berteraskan Akhirat…

Semua orang ada impian, sama ada sikit atau banyak, kecil atau besar. Ada yang mahu mengubah dunia! MasyaAllah..tingginya! Ada yang nak berjaya di dunia dan di akhirat. Ayat standard. Heheh..

Namun, ramai yang seringkali 'terlupa' akan segala impian mereka itu, dek 'kesibukan' dalam pelbagai urusan hidup yang membuatkan fikiran kadangkala berserabut, kerana semua itu hanya dibayangkan dan terletak dalam fikiran.

Thursday, November 8, 2012

Isu Kenyataan YB Izzah: Ulasan Peribadi

Setelah menonton video ucapan  YB Nurul Izzah Anwar tempoh hari berkenaan dakwaan beliau "menyokong gejala murtad"(cuba fahamkan sebaik mungkin sebab ia dalam English), aku berasa agak tertarik untuk sedikit mengulas berkenaan hal ini.

Pertama, pada pandangan peribadi, kenyataan beliau itu ada benarnya dari sudut makna, tetapi salah dari sudut waqi'(salah tempat dan konteks budaya di Malaysia).

Theoretically, kita percaya memang Islam tidak terikat pada mana-mana kaum. Maka, dari sudut teori ini, kalau ada orang Melayu yang bukan beragama Islam sejak lahir, maka mereka tidak boleh dipaksa untuk masuk Islam.

Sunday, November 4, 2012

Hakikat Insan dan Pujian…

Artikel ini ditulis dan dikongsikan hasil daripada apa yang berlaku sejak sekian lama ‘terpendam’ lama untuk ku coretkan. Pujian: satu topik yang dikira sangat menarik untuk dibahaskan, kan?

Secara peribadi, aku tidak pernah rasa nak marah orang yang ‘ikhlas’ memujiku. Namun, jikalau ‘ikhlas’ sekalipun, pujian itu hendaklah bersikap sederhana, jika tidak memuji pun tidak mengapa, cukup dengan ucapan terima kasih dan apa-apa yang sesuai untuk diungkapkan.

Pujian yang berlebihan itu bisa merosakkan jiwa. Secara jujurnya, ‘gerombolan’ pujian-pujian yang kadang-kadang ‘menghantui’ diriku dan buatkan aku terkadang terasa dilema itu benar-benar mengganggu ketenangan jiwaku.

Sunday, October 28, 2012

Oh, No! I’m about to be leaving Perlis…

Allah.. Cepat sangat rasanya masa berlalu. Terasa sangatlah singkat tempoh berada di Perlis ni. Pejam celik..pejam celik..dah 10 hari? Subhanallah.. Maha Suci Allah yang menciptakan makhluk bernama ‘masa’ dengan begitu hebat sekali.

Ada orang rasa 10 hari macam sebulan, ada yang rasa macam 5 hari, ada yang rasa macam sehari. Semua tak lain tak bukan, ia bersangkut paut dengan soal keberkatan masa.

Okay.. Enough.. That’s all for the introduction. Let’s straight to the point. He he..

Saturday, October 27, 2012

Cersapen: Di Mana Silapnya?

Sedang tekun membaca buku “Sebelum Aku Bernikah”, Akmal menerima panggilan daripada sahabatnya, ‘Aisyah.

“Assalamu’alaikum.. Kalau kita mesej saja boleh tak?”, kata Akmal.
“Wa’alaikumussalam.. Oh, ok2”, balas Aisyah.

Beberapa minit kemudian, dia menerima SMS daripada Aisyah yang berbunyi:

Pasal hajat awak tu kan, saya dah cuba tanya dia secara berlapik. Alhamdulillah, dia positif. Bahkan, dia terkejut sebabnya dia baru ingat nak minta tolong saya tanyakan benda yang sama pada awak. Subhanallah! Indahnya aturannya, indahnya cinta!”

Tuesday, October 23, 2012

Belajar Kerana Allah?

http://3.bp.blogspot.com/-YkDGCEmElFM/T9NM136yhQI/AAAAAAAAAUU/zrgwTNc9aoY/s1600/belajarkeranaALLAH.jpg

Antara persoalan yang seringkali bermain dalam fikiran sebahagian para penuntut ilmu ialah, “Apakah tujuan aku menuntut ilmu? Katanya niat dan tujuan kena ikhas, belajar kerana Allah".  Namun, ramai juga yang hanya ‘pandai’ menyebut ungkapan “Belajar kerana Allah” tanpa memahami maksud dan konsep yang sebenarnya.

Ayat standard yang mungkin biasa dengar: “Kita menuntut ilmu adalah untuk dipratikkan dan dimanfaatkan dalam kehidupan kita di dunia yg sementara ini, bagi menggapai redha Allah Ta'ala

Sunday, October 7, 2012

My First Month in Kuantan…

Aha! Akhirnya post yang dinanti-nantikan ramai berjaya disiapkan! Hoho.. Ayat hiperbola. Sepatutnya post ni published pada 4 Oktober, tapi disebabkan 2-3 hari lepas agak sibuk(sibuk la kononnya), maka terpaksa ditangguhkan. He. Mula2 nak taip in English, tapi mood malam ni nak guna bahasa kebangsaan pula.

4 September – 4 Oktober 2012: Walaupun hanya sebulan, tetapi banyak pengalaman, memori dan kenangan yg terpahat. Aku takkan ceritakan secara details, pastinya akan diceritakan kisah utama dan ‘dipadamkan’ apa yg kurang perlu diceritakan.

Aku cuba cerita ikut kronologi tarikh, tapi mohon maaf kalau nampak agak berserabut ye. Pastinya point yg nak ditaip ini dah ditulis dalam kertas terlebih dahulu! Huhu..

Thursday, August 16, 2012

Sayang vs Benci – Bahagian 2

Kelibat Luqman Hakim dan Muhammad Irsyad dilihat oleh beberapa orang sahabat Irsyad yang bertugas berdekatan dengan pintu masuk utama kampus.

Mereka menyangka Hakim merupakan adik Irsyad, jadi tidak hairanlah Irsyad boleh keluar makan sekali bersama keluarga.

Namun, dalam ramai “committee” yang bertugas, ada yang tidak berpuas hati dengan Irsyad kerana dianggap “curi tulang”.

Wednesday, August 8, 2012

Sayang vs Benci – Bahagian 1

Hari ini merupakan hari pendaftaran bagi pelajar-pelajar baru bagi kemasukan ke Pusat Asasi Universiti Islam Antarabangsa Malaysia bagi sesi 2011/2012.

Luqman Hakim merupakan salah seorang pelajar baru bagi program asasi perubatan. Dia berasa sangat gembira kerana impiannya untuk menjejakkan ke kaki universiti Islam menjadi kenyataan.

Namun, ada perkara yang lebih menggembirakan dia ialah dia bakal bertemu insan yang bernama Muhammad Irsyad, selama ini dia selalu berhubung sebelum ini yang banyak membantunya dalam proses persediaan untuk pendaftaran bagi hari ini.

Wednesday, July 18, 2012

My Phone Purchase Record…

Do you want to know my phone purchase record? For your information, I started using hand phone since 17 August 2006 when I was in Form 2. Huhu.. Just wanna to share this. ^____^

2006: Nokia 3315 & Nokia 6610i (RM200)
2007: Nokia 5070 (RM300)
2008: Nokia 1110i (RM20)
2009: MyIman (RM350)
2010: Nokia 2220 (RM220)
2011: Nokia C1-01 (RM199)
2012: ?????

The question comes around: “When the post regarding my memories in CFS IIUM will be posted?”. I can’t answer it except saying “when the time comes..sooner or later, insyaAllah, it will be posted. Don’t worry”

Smile

Tuesday, July 3, 2012

Waiting for the day…

tawadhuMy blog is now nearly to two months not being updated. I lost my ‘mood’ to write especially posts I mentioned before bout my memory in Centre for Foundation Studies, IIUM entitled “Carta Top 30 Memoriku di CFS IIUM”.

Alhamdulillah, I’m now officially graduated from CFS IIUM and waiting for the offer letter for undergraduate programme enrollment. To be registering at Kuantan IIUM Campus this September, insyaAllah.

Hmm.. The post is supposed already come out. InsyaAllah, sooner or later, it will be posted. Let’s wait for the day!

Wassalam.

Thursday, May 17, 2012

Selamat Hari Guru!

Selamat hari guru kepada semua yang bergelar guru!

Bagi diri ini, semua sahabat2 aku merupakan murobbi dan guru aku. Banyak yang ku pelajari sama ada secara direct atau indirect.

Juga semestinya, para pendidikku yang dihormati lagi disayangi  yang pernah mendidikku :
  Pusat Didikan Huda (1998)
  Sekolah Kebangsaan Jejawi (1999-2004)
  Sekolah Menengah Kebangsaan Agama Arau (2005-2009)
  Pusat Asasi UIAM (2010-2012)

Jasa kalian sentiasa dikenang hingga ke akhir hayat. Apa yang telah diri ini capai pada hari ini tidaklah dapat dinafikan adalah hasil didik kalian!

My Facebook status: “Rindu nak jumpa cikgu2 sekolah. Dah lama tak jumpa. Tapi dapat hantar mesej ucapan hari guru kepada semua cikgu dan diorang balas dengan kata2 semangat dan dorongan serta iringan doa dah cukup gembirakan hati "

Barakallahu fikum abadan abada!

Saturday, May 5, 2012

10 Bidang Paling Ku Minati…

Here you are, top 10 most preferred field. It is placed according to their ranks ok. Hehe.

1. Mathematics
2. Arabic Language/Islamic Revealed Knowledge
3. Psychology
4. Computer Science
5. Physics/Engineering
6. Economics
7. Laws
8. Chemistry/Pharmacy
9. Political Science
10. Biology/Medicine

I wish to study all of them! At least three of them la as stated in my biodata. Hehe.. Please do pray for me!

Smile

Monday, April 30, 2012

Ulasan Ringkas Berkenaan BERSIH 3.0

Aku ‘memberanikan’ diri untuk memberi sedikit ulasan ringkas berkenaan perhimpunan BERSIH 3.0, dek ‘kebetulan' aku sempat berada di lokasi kejadian, dapat jadi pemerhati walaupun asalnya bukan berhajat untuk sertai.

Aku dalam perjalanan ke Ancasa Express Hotel @ Pudu Sentral, sebab ayah aku datang dari Perlis untuk ke Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur 2012, dan ajak aku menginap sekali di hotel berkenaan.

Hmmm.. Segalanya bermula apabila didapati stesen LRT Pasar Seni dan Masjid Jamek ‘ditutup’ dan sistem LRT ‘lumpuh’. Pengalaman paling tak dapat dilupakan apabila melihat segerombolan anggota polis datang ke arah para peserta perhimpunan. Dek melihat para peserta pakat lari, aku pun tumpang kaki sekali lari. Manalah tahu kena tangkap kan! Hehe. Oklah.. back to the topic.

Sunday, April 1, 2012

Bolehkah sebut “InsyaAllah..Amin”?

Ramai juga orang sering mengungkapkan “InsyaAllah..amin” dalam kehidupan seharian. Namun, jika dilihat kembali ungkapan ini menurut perspektif agama, adakah ia dibenarkan? Kalau tak dibenarkan, adakah larangan itu berbentuk ‘makruh’ atau ‘haram’?

Soal kedua ini enggan saya ‘masuk campur’ sebab saya bukanlah seorang yang bertaraf ‘mujtahid’ untuk mengeluarkan fatwa.

Saturday, March 31, 2012

Menuju ke Pelabuhan Akhirat…

Ketika diri ini mencoretkan post ini, terfikir-fikir nak letak tajuk apa la yang sesuai. Maka, dipilihlah tajuk ini. Sebenarnya, aku terkenang semula pemandangan pantai di Cherating, Pahang ketika join Peer Tutor Training Camp bulan lepas. Yang teringat ni bukan apa, sebab tengok pemandangan sawah padi dan bukit bukau di Perlis ni.

Yeah..  Sepanjang kem tu, aku mesti tersenyum tatkala melihat pemandangan pantai dengan ombak bergelora. Langit yang kebiru-biruan. Aku pasti terbayang yang kita berada di atas satu bahtera yang bernama kehidupan; menuju ke Pelabuhan Akhirat.

Dalam perjalanan ke ‘final destination’ itu, ombak yang bergelora sering menerpa disertai cuaca tak menentu dengan macam-macam dugaan dan masalah, yang kadang-kadang membuatkan bahtera itu tersasar daripada laluan yang sebenar.

Friday, March 23, 2012

Bingkisan Ringkas Buat Pelajar Lepasan SPM…

Dua tiga hari ini, kita kerap mendengar ramai orang yang berbicara berkenaan keputusan SPM yang baru saja diumumkan. Ada yang seronok dengan kejayaan yang dicapai, tidak kurang juga yang sedih kerana tidak mendapat apa yang diharapkan.

Alhamdulillah, mabruk ‘alaikum jami’an! Tak kisah apa jua yang antum peroleh, diri ini mengucapkan tahniah. Bagi yang peroleh ‘kejayaan’, moga-moga momentum yang baik ini berterusan hinggalah ke akhir hayat. Jangan syok sendiri sangat, kerana tak kurang juga yang berjaya dalam SPM namun ‘kecundang’ pada peringkat yang lebih tinggi.

Bagi yang kurang ‘berjaya’, usah bersedih hati & kecewa yang melampau. Nak rasa sedih dan kecewa itu, memang lumrah insani untuk berasa sedemikian jikalau kita tak dapat apa yang kita inginkan. Namun, ketahuilah, berapa ramai yang keputusan SPM kurang cemerlang, tetapi akhirnya hidupnya tetap berjaya dan bahagia!

Friday, March 2, 2012

Bersahabat Biarlah Sampai Ke Syurga..

Ungkapan yang sedap namun maksudnya bisa ditafsir dengan pelbagai. Memandangkan kekangan masa yang ada, jadi ingin diri yang kerdil ini mencoretkan secara ringkas berdasarkan satu perspektif akan kepentingan bersahabat, yang ingin disebutkan dalam coretan ini, sahabat sebagai penyokong.

Semua sedia maklum bahawa sahabat ialah golongan yang mana kita banyak meluangkan masa bersama. Maka, ada dikatakan, untuk mengenali siapa kita, maka lihatlah siapa sahabat kita. Pernah dengar kan?

Oklah… Back to the topic. Ingin menarik perhatian di sini, berkaitan Sirah Nabi Musa ‘Alaihi Salam, dalam membicarakan soal ini.

Friday, February 24, 2012

Sibuk Atau Buat-Buat Sibuk?

Aha! Macam menarik kan tajuk coretan aku untuk kali ni, tak gitu? Tak? Hmmm.. tak mengapalah kalau tak menarik, korang tak perlu baca ayat seterusnya. Buat merajuk pula ye. Hehe.

Sudah lamaaaaa bebenor aku tak ‘update’ blog ni. Kali terakhir update pada 5 Februari yang lalu, itu pun bukan artikel baru, artikel lama yang dinaikkan semula. Apa puncanya? Aku malas menaip? Tak ada idea? Komputer bermasalah? Oh.. bukan semua itu! Alasannya… sebab aku agak sibuk!

Saturday, January 28, 2012

Antara Amalan Zahir & Batin…

Daripada Abdullah Ibn Utbah, dia berkata bahawa dia telah mendengar 'Umar Ibn Khattab radiallahu 'anhu telah berkata:

"Sesungguhnya orang ramai telah mengambil wahyu(sebagai pedoman) ketika zaman hidup Rasulullah Sollallahu 'Alaihi Wasallam, dan hari ini wahyu telah terputus.

Pada hari ini, kita menilai kalian berdasarkan amal yang zahir, maka barangsiapa yang secara zahir menampakkan amal yangbaik kepada kita, kita percaya kepadanya dan dekat padanya, dan bukan urusan kita apa yang tersembunyi daripadanya kerana hal itu telah menjadi urusan Allah Ta'ala dan Dia yang akan menghitungnya.

Barangsiapa yang secara zahir menampakkan amal yang buruk kepada kita, maka kita takkan percaya kepadanya dan tidak membenarkannya sekalipun dia mendakwa niatnya baik."

-- Hadis Mauquf, Riwayat Imam Bukhari(2447) --

Tuesday, January 24, 2012

Soal Jawab: Bagaimana Pupuk Sifat Sabar?

image

Soalan:
“salam ukhuwah. 

sy cuma ingin bertanya bgmana untuk memupuk sifat sabar dan bgmana berhadapan dgn org yg panas baran? 

sekian,tk.”

--- Munirah I

Jawapan:

Salam ukhuwwah kembali. Alhamdulillah, mabruk ‘alaik, atas keprihatinan saudari terhadap sifat mahmudah dan mazmumah, dalam usaha memperbaik keperibadian diri. Semoga Allah ‘Azza Wa Jalla memberikan kita kekuatan ke arah memperbaik akhlak dan sikap kita.

Saturday, January 21, 2012

Tinta Nasihat Daripada Insan Biasa…

Berikut adalah 3 nasihat daripadaku yang hanya insan biasa, yang pastinya ia untuk diriku sendiri, juga untuk antum. Nasihat ini dipetik daripada my latest status update di Facebook. Semoga ia bermanfaat untuk kita bersama.

1. Perihal Kesalahan – Urusan peribadi dan orang awam
Jangan senang dan cepat dedahkan aib peribadi orang, yang mana mungkin orang berkenaan telah pun bertaubat dan telah pun dihapuskan dosanya oleh Allah 'Azza Wa Jalla.

Silap2 hari bulan kita pula yang mendapat dosa atas pendedahan kita yang kita sangka kita jadi jaguh dan berasa lebih baik daripada orang berkenaan.

Bezakan antara aib peribadi dan kesalahan yang melibatkan orang awam!

Sunday, January 15, 2012

Pandangan Peribadi Berkenaan Isu Semasa…

Hah. Teringin pula aku ingin ‘mengulas’ beberapa ‘isu semasa’ yang menjadi perhatian ramai dalam minggu ini.

Ia sememangnya hanyalah pandangan peribadiku berdasarkan ilmu, pengalaman dan pembacaanku yang terlalu sikit, dan pastinya ia boleh diterima dan ditolak.

1. Kes Liwat Datuk Seri Anwar Ibrahim
Aku memang sebenarnya malas nak ulas pasal kes ini sejak awal ia ditimbulkan pada tahun 2008. Namun, keputusan yang diumumkan pada 9 Januari lepas menimbulkan banyak tanda tanya. Adakah ini juga satu ‘konspirasi’?

Saturday, January 14, 2012

Hakikat Pelajar dan Gred ‘A’…

image

Terlintas dalam benak pemikiranku untuk mencoretkan tentang suatu perkara yang diri ini merasakannya ‘penting’ untuk difahami dan menjadi ingatan bagi diri kita yang bergelar pelajar. Walaupun artikel sebelum ini ada menyentuh tentangnya, namun daku kira ia tidak disentuh secara details dan specific.

Hakikat dalam realiti kehidupan hari ini, ‘pelajar’ dan ‘peperiksaan atau ujian’ tak dapat dinafikan sebagai mempunyai ‘hubungan yang erat’. Tatkala menyebut ‘pelajar’, maka ‘peperiksaan’ merupakan tajuk kegemaran ramai untuk diperbualkan.

Wednesday, January 11, 2012

Semester Akhir di CFS IIUM…

Logo CFS

InshaAllah, semester 3, 2011/2012 yang mana kelas secara rasmi bermula telah bermula pada hari ini, merupakan semester terakhir buat diriku di Centre for Foundation Studies, International Islamic University Malaysia, di kampus Petaling Jaya, Selangor. Bulan Mei nanti, cukup 2 tahun aku sebagai pelajar CFS IIUM.

Walaupun 2 tahun dilihat orang sebagai tempoh masa yang lama, zahirnya memang nampak lama, berbanding pelajar matrikulasi KPM, yang mengikuti pengajian selama 1 tahun, tetapi secara peribadi, aku merasakan tempoh 2 tahun itu bukan satu tempoh yang lama. Bahkan, masih terngiang-ngiang kenangan hari-hari awal aku di CFS IIUM. Sedar tak sedar, dah lebih setahun lebih.

Wednesday, January 4, 2012

Sidang Dewan Undangan Negeri Panas!

image

Persidangan Dewan Undangan Negeri ‘Diri’ bagi sesi penggal ke-8, tahun 2012 dilihat panas pada hari pertamanya lagi. Ia berikutan bajet tahun 2012 dibentangkan pada hari ini, yang mana ia ditangguhkan kerana masalah teknikal yang tak dapat dielakkan.

Topik yang dibincangkan ada melalut sehingga masuk ke isu-isu lain yang langsung tak ada kaitan dengan pembentangan bajet tahun 2012. Berikut adalah sebahagian manuskrip yang sempat dicatat:

YAB Iman: Bismillah Ar-Rahman Ar-Rahim. Yang saya hormati, Yang dipertua dewan undangan Negeri Diri, YB Akal, Sahabat-sahabat sama ada dari pihak kerajaan, mahupun pembangkang, serta hadirin sekalian. Alhamdulillah, setinggi-tinggi kesyukuran kita panjatkan kepada Allah Ta’ala atas nikmat dan kurniaNya, dapat kita berkumpul dalam dewan yang mulia pada hari ini.

Sunday, January 1, 2012

Imbasan Tahun Masihi 2011…

image

Tahun Masihi 2011 baru sahaja melabuhkan tirainya. Sesungguhnya, tercatat pelbagai peristiwa dalam tahun ini yang bakal menjadi memori dalam diari kehidupan kita di muka bumi Allah ‘Azza Wa Jalla yang sementara ini, sama ada suka mahupun duka, kedua-duanya akan terpahat dalam benak fikiran kita.

Hakitkatnya, terdapat banyak juga perkara yang berlaku pada tahun ini dalam bahtera kehidupanku, yang sudah tentunya bakal terus diingati dalam diri ini. Pengalaman-pengalaman baru yang ditimba sudah pastinya mengajar diri ini perkara baru yang sangat berguna dan bermanfaat dalam meneruskan kehidupan di dunia yang fana ini.