Sunday, October 28, 2012

Oh, No! I’m about to be leaving Perlis…

Allah.. Cepat sangat rasanya masa berlalu. Terasa sangatlah singkat tempoh berada di Perlis ni. Pejam celik..pejam celik..dah 10 hari? Subhanallah.. Maha Suci Allah yang menciptakan makhluk bernama ‘masa’ dengan begitu hebat sekali.

Ada orang rasa 10 hari macam sebulan, ada yang rasa macam 5 hari, ada yang rasa macam sehari. Semua tak lain tak bukan, ia bersangkut paut dengan soal keberkatan masa.

Okay.. Enough.. That’s all for the introduction. Let’s straight to the point. He he..

Ada beberapa ‘perkara’ yang menanti kepulanganku ke Kuantan:

I

Mid of semester examination. Argh! I’m still not ready for it. Hu. Here are the schedule in arithmetic sequence:
1 Nov – Number Theory
3 Nov – Principles & Practice of Management
5 Nov – Calculus 1
7 Nov – Analytic Geometry
9 Nov – Islamic Worldview

Duhai sahabat2 yang dihormati lagi disayangi, tolong doakan aku dan sahabat2 ya! Semoga kami dapat menjawab dengan yang terbaik dan juga mendapat keputusan yang terbaik, demi masa depan yg cerah di dunia dan di akhirat. Aamiin ya rabbal ‘alamin.

II

Student Coordinator for SLEU. Gapo dio tu SLEU? SLEU stands for Students Learning Enhancement Unit. Oooo.. student coordinator? Hee. Aku ada apply hari tu untuk jadi SC SLEU, ingatkan aku ni tak layak sebab tak ada apa2 respon setelah sekian lama.

Namun, pada malam raya Eidul Adha hari tu, aku dapat mesej daripada Bro Fakaruddin, bertanyakan masihkah aku minat untuk jadi? Aku kata “insyaAllah, masih minat! Tapi apa jobscope?

Katanya:
1. Jadi PIC untuk program2 organized by SLEU like workshop, mandarin class, camp & tutor programs
2. Promote SLEU to IIUM Community
3. Wajib bertugas minimum 4 jam seminggu di SLEU Office, elaun RM6/jam

Ok. It seems so interesting! hoho.. Waiting for call from SLEU Office after this break.

clip_image002

 

 

 

III

Ka12en batch organization. Apa cer ni? Tak ada apa2 sangat pun. Cuma lepas cuti ni beberapa ‘aktiviti’ baru nak dimulakan seperti Halaqah Quran, Ifthar Jamaie dan Group Peer Tutoring.

As the batch leader a.k.a president of Ka12en, I need to ensure all programmes proposed will be conducted as had been planned.

Nampak macam ‘senang’ je jadi batch leader, tapi bagi aku, amanah dan tanggunjawabnya sangatlah besar untuk dipikul dan dijalankan.

IV

SCIENCESS Interbatch Games. Apa dia pulak ni? Heheh. Games antara batch dalam kalangan Kulliyyah of Science students. Mainly Biotechnology & Mathematical Sciences(commonly known as CTS), juga Biomedical Sciences(batch 102 & before).

Mula2 aku fikir Biotech & CTS dalam batch aku ni dalam 1 team, rupa-rupanya tidak! Pening juga awal2 tu. Then, aku fikir mungkin better untuk just go on tanpa combine dengan team lain yg sikit orang macam kami(ada 30 orang) dengan syarat semua wajib sertai at least 1 game.

Bak kata Dr Ismael Abu Jarad, “You need to try playing all games. Neurons in your brain will then be connected and it will function better”. Tak ada pengalaman maka kena belajar, kan? Semua orang bermula dengan zero experience. Cuma masa bermula yang berbeza.

V

Hidayah Centre. Pernah dengar tak? Hidayah Centre adalah salah satu pertubuhan yang bernaung bawah IKRAM, berfungsi sebagai penyebar dakwah dalam kalangan non-Muslims.

Aku join meeting sebelum cuti hari tu dan dua program dijadualkan nak dibuat bulan November ni; iaitu Hospital Visit dan Training for Daie with Lim Juoi Soon.

Training for Daie ni adalah untuk belajar teori untuk dakwah kepada orang awam daripada Bro Lim, then akan terus practical dengan keluar berjumpa orang awam. Then, sharing moments untuk perbetul kesilapan yang ada dalam pendekatan dsb.

VI

IIUM Kuantan Open Day 2012. Aku ada apply untuk jadi committee untuk IKOD12 ni. Kalau di Gombak Campus, ia dipanggil CONVEST, di Kuantan Campus ia dipanggil IKOD.

Of course program besar macam ni dianjurkan oleh SRC. Haa.. Tahu tak SRC tu apa? SRC stands for Students Representative Council, dalam BM, Majlis Kepimpinan Pelajar.

Masih menunggu untuk tahu aku dimasukkan dalam unit mana. Hehe. InsyaAllah IKOD12 akan dilangsunkan pada 6-9 Disember 2012. Lambat lagi kan? Hihu..

VII

PRESSS Educational Trip 2013. Awal tahun hari tu aku jadi committee di kampus Petaling Jaya sebagai Public Relation & Protocol committee, duk contact dengan committee di kampus Kuantan, untuk trip ke kampus Kuantan bulan 4 yg lepas.

Sekarang terbalik.. Aku jadi committee kat Kuantan bagi pihak SCIENCESS, duk contact dengan committee di kampus PJ, padahal aku tak ada jawatan apa2 pun dalam SCIENCESS. Mungkin nanti kot ada jawatan menjelang AGM SCIENCESS 2012/2013. Haha.

VIII

Terima kasih kerana kesudian membaca celoteh dan coretan hidup aku secara ringkas ini. Moga Allah sentiasa berkati dan rahmati hidup kita. Amin.

Smile

No comments: