Tuesday, February 16, 2010

Drama "Roda Kehidupan 2" - Episod 14

Ketika Hafiz menemui Arif di kelas 4 Ali pada pagi hari, dia bertanya kepada Arif tentang Aliya.

Hafiz: Ala...salah ke pagi-pagi tanya soalan tu?
Arif: Ya..memang salah...sebab tak kena waktu...huhu...
Hafiz: Hek eleh...tak kena waktu konon...ala..beritahu saja laa...
Arif: Mak aku suruh aku break dengan dia laa....
Hafiz: Uih..macam mana mak hang tahu?
Arif: Mana la aku nak tahu...adik aku punya kerja la agaknya...
Hafiz: Ish..ish..ish..tak guna betul adik hang ek...sanggup musnahkan kebahagiaan abang dia..hee..
Arif: Amboi....ayat..entah apa-apa....ala..kalau aku break tak bermakna aku musnahkan kebahagiaan aku pun...
Hafiz: What? Kalau Aliya dengar apa hang cakap ni, sure dia menangis tahu tak..
Arif: La...nak menangis apa pasal pula?
Hafiz: Ish..ish..dasar tak memahami sungguh-sungguh perasaan perempuan...
Arif: Ala..aku tahu la hang memang memahami sungguh kan perasaan perempuan.
Hafiz: Aik..aku tak kata pun macam tu...jangan memandai kata...
Arif: La...daripada kata-kata hang tu..dah cukup gambarkan dah..memandai-mandai kata apanya.

Kemudian datang Asyraaf dan Amirul Imtiyaz ke kelas tersebut pula.

Hafiz: Hai..rapat semacam saja dua orang sahabat kita ni....
Amirul: Rapat? Hmm...lain macam saja kenyataan tu..hehee.
Asyraaf: Hai...korang sembang pasal apa kejap tadi?
Amirul: Ha..sembang pasal apa? Lain macam saja...hehe...
Arif: Emm..tak ada apa-apa la...tukar topik pula....
Asyraaf: Amboi..berahsia dengan aku nampak....
Hafiz: Bukan nak berahsia..tapi ni soal orang-orang matang..
Amirul: Sampai hati hang kata dia tak matang...ish..ish...
Asyraaf: Kenapa? Aku tak matang ke?
Arif: Ish..tak la..mana ada..dia ni ha kata entah apa-apa...

Tepat jam 7.25 pagi, loceng pun berbunyi menandakan para pelajar perlu ke tapak perhimpunan untuk bacaan Al Quran.

Arif: Alamak...aku jadi naqib hari ni..hang punya pasal la...aku terlambat pergi bertugas...
Hafiz: Hahaha..salahkan aku pula eh...
Arif: Ya la..hang tanya macam-macam sampai aku terlupa....
Asyraaf: Ok..ok..sudah..sudah..jom pergi...hehe....
Amirul: Cepat..cepat..sebelum Sir Ahmad Tarmizi meronda kejap lagi...

Di bilik guru, Ustaz Mohd Asri dan Sir Ahmad Tarmizi bersembang tentang Anwar dan Syukri.

Sir Ahmad Tarmizi: So macam mana dua orang tu pada pandangan hang?
Ustaz Mohd Asri: Entah...tak tahu nak kata...tapi diorang ni dahsyat juga ya...
Sir Ahmad Tarmizi: Dahsyat? Apa yang dahsyatnya?
Ustaz Mohd Asri: Bukannya apa...kelmarin aku masuk kelas diorang..diorang tengah cakap pasal wahabi la...bid’ah la...
Sir Ahmad Tarmizi: Wah...hebat diorang...cakap bab-bab macam tu...kebanyakan pelajar bukan nak cakap sangat pasal agama ni..
Ustaz Mohd Asri: Hebat tu hebat juga...tapi sampai nak bergaduh pun susah juga...
Sir Ahmad Tarmizi: Bergaduh? La..takkan sampai nak bergaduh cakap pasal agama...
Ustaz Mohd Asri: Biasa la tu...kurang matang dikatakan..masing-masing nak pertahankan kata-kata diri...
Sir Ahmad Tarmizi: Haih..diorang ni macam-macam...asyik nak bergaduh saja...

Pada petang tersebut, Arif bersembang dengan Aliya melalui mesej setelah pulang dari sekolah.

Arif: Aku nak cakap something dengan hang ni...
Aliya: Nak cakap apa? Cakap saja....
Arif: Aku rasa kita kena break la...ok tak?
Aliya: Break?? Tapi kenapa? Apa masalahnya?
Arif: Bukannya apa..tapi mak aku macam tahu saja....dan dia nasihatkan kita break..
Aliya: What? Mak hang tahu? Macam mana dia tahu pula?
Arif: Entahlah...aku pun tak tahu..mungkin adik aku punya kerja agaknya...ok..so kita break ok...
Aliya: Tapi takkan macam tu saja?
Arif: Lepas tu macam mana lagi....ok..salam....
Aliya: Emmmm..wa’alaikumussalam...

Aliya berasa sedih atas perkara tersebut kerana dia tak pernah menjangkakan ‘hubungan’nya dengan Arif berakhir begitu sahaja.Pada malam tersebut, dia bersembang pula dengan Asyraaf melalui mesej juga.

Aliya: Hmmm..aku sedih sangattt ni....:-(
Asyraaf: La..apasal? What happened my buddy? Hehe....
Aliya: Aku dah clash.....sedih sangat ni........
Asyraaf: Clash?? Apa maksud hang?? Aku tak faham...
Aliya: Clash dalam couple laa...aku tahu la hang tak pernah bercouple...
Asyraaf: La...hang couple dengan siapa?
Aliya: Arif.....kawan hang tu la....
Asyraaf: What??? Arif? Biar betul ni??

Bersambung......

No comments: