Sunday, May 2, 2010

Antara Aku, Study & Akhirat..



Fuhh...dari 1 pndedahan kpd 1 pndedahan. x habis2 lg...hahaha...x pa la. Biar dedah snang crita. Org tanya soalan yg lbih kurang sama, aku sruh baca pe aku tulis dkt blog aku ni. snang kan? huhu...

Aku nak taip pndek je ni..malas pnjang2..x larat maa....aku jelaskan scara rgkas guna 3 keyword "Akhirat", "Study" &  "Aku".

1st - Akhirat : Kita sbg makhluk ciptaan ALLAH - pasti akan mati & dkmbali ke akhirat utk dibicarakan smua amalan kita yg kecil & besar.

Apa yg kita nak buat klau mcm tu? Kita kena tahu apa yg DIA nk kita buat? Apa dia? Blajar la wei...tu jwpn mudah. Dgn apa? Byk la mmbaca. "Bacalah dgn nama Tuhanmu yg telah mnciptakan".

Ada ulama kata: cara nak dpt ilmu - suka brfikir(bkn over) & suka brtanya(bkn over juga). Dlm konteks ni, kita dpt lihat - kita kena jaga hubungan dgn ALLAH & manusia. "Brpeganglah kamu dgn tali ALLAH, serta jgn brpecah belah(jaga hubungan dgn manusia mksudnya)".



2nd- Study: Kita pnya pmikiran - study - duduk & baca buku or buat ltihan smata2. Kolot sgt la pmikiran mcm tu! hehe..jgn marah.

Be open minded la..pnjelasan psl nk "belajar" ni ada sebut dh atas tadi tu.

Blajar/study ada dua cara - scara formal(dlm klas or study group or sndiri2) &   informal(smbang dgn org, smbang x mrapu la..yg ada mnfaat - ilmu la tu kn? so blajar juga or common word used - study).

3rd - Aku : Apa yg aku ckap tu..alhamdulillah, byk yg aku buat la. Bkn semua! Seriously n honestly, aku mmg x byk study sndiri2(formal).

Yg formal, aku dpt byk ilmu dlm kelas time cikgu ajar. Mcm mana tu? Smua org lain pn blajar dlm klas. Alhamdulillah,ALLAH bg klebihan dkt aku. Apa? Kuat ingatan drpd apa yg aku DENGAR. Sbb tu aku x suka study biasa2 sorg2 sbb aku ckup pntang dgn bunyi. Suara org ka pa smua la. Mmg aku mudah ingat la juga pa org kata. Bkn semua! Sbb manusia mmg fitrahnya pelupa(insan - kata akarnya nasa'a - lupa dlm BA).



So konklusinya, aku mmg study both formal dgn informal. Tp informal tu yg lg byk kita hadapi dlm hidup. ye tak? Betul la! huhu.. Dah aku kuat ingat apa yg aku dgr, tmbah pula aku suka fikir, lagi? aku cuba biasakan diri jd pramah, utk brgaul dgn smua pringkat umur(blajar juga kn informal), tu je la...

Sbb smua tu tu la, yg aku jd mcm apa yg org nampak skrg ni. agak matang! bkn matang sgt pun...still byk nk blajar/study lagi maa.....

That's all! I'm just an ordinary guy...each human being has their own strength(advantage) & weakness(disadvantage) - that's why we cannot be arrogant. Thanks a zillion for reading! hehe... =)

No comments: