Monday, May 3, 2010

Cerpen "Itulah Manusia Namanya" - Bahagian Akhir





Selamat mmbaca bhagian akhir cerpen brsiri “Itulah manusia namanya”, harap2 korg dh baca 2 bahagian sbelum ni dgn penuh pghayatan, dgn x ikut emosi apa semua. Hehe..

- Kerja dekat library sek
Hahh..SPM dh berakhir 16/12 yg lalu. Pkat ramai la laungkan “merdeka!” Biarkan je la siapa mcm tu..ada yg siap jual buku2 apa smua dkt surat khabar lama..huhu…haa..apa aku buat lpas habis SPM? 1st ada cikgu dkt sekolah ajak aku & bbrapa kwn baik aku iaitu Shydi, Faizuddin, Izzat dan Nabil  kerja dkt library sekolah..wt dokumentasi sekolah…pamphlet, carta organisasi apa semua la…time ni, students F5(f4 tahun lpas naa) yg prnah brkonflik dgn aku..ada yg dgn braninya kluarkan kata2 kesat dpn2 aku time aku dgn kwn2 baik aku tu lalu dpn klas dorg..apa dorg kata? “Wei..belah la wei..ni bkn sekolah bapak hg”.

Aku diam saja, malas nk balas balik. Nak blas balik, apa? “Ni jua bkn sekolah bpak hg, ni tanah ni, bangunan apa semua ni milik ALLAH!”. Aku x kata la mcm tu..diam je..nanti aku ckap jd emo pula. Haha..
Ada students form lain yg slalu nmpak kelibat kami dkt sek tu kata, “ee..muka ni je yg selalu nmpak”. Al maklum la yg agk close minded mmg akn ckp yg ngatif. Junior yg agk rapat dgn aku mmg sembang dgn aku la bila jumpa dkt sekolah…brglak apa semua.  Dgn cikgu2 pun mesti la aku selalu jumpa, n sembang brborak apa semua. He3… Mcm2 kerenah manusia kan? Itulah manusia namanya!

-Bab Further Study
Bila dh habis SPM, mesti la start utk apply utk smbung blajar, UPU, matrik, maktab prguruan apa semua. Masa ni la trbongkar juga sifat2 manusia tu – yg jenis selfish dgn jenis caring. That’s mean yg selfish – dia nak org britahu mklumat brkaitan ni dkt dia, bila x ada org britahu, dia marah la once dia dah tertahu. Hee.. yg caring no problem – dia rajin search dlm e-net, inquire dgn senior2, kaunselor apa smua, then beritahu kwn2 yg lain. So then? Kwn2 yg syok dpt info ni pasti transang nk tlg dia ni balik dgn inform latest info apa smua. Nmpak x beza ni? Yg ni x kira dah yg sntiasa result exam cemerlang ke sbaliknya. Yg ni kira bab pandai brkomunikasi dgn org ke sbaliknya. Bykkk kerenah manusia dlm bab ni saja. Sbb itulah manusia namanya!

- Bab driving class
Hahhh..dah habis SPM, bab yg aku nk sgt – dpt lesen mmandu kereta. Tp x ku sangka jadi bgini. Ayat pasrah pula dh…huhu.. apa jadi? Aku dpt lesen ‘L’ pd 21/1. Tp ALLAH nk uji aku bila aku dpt cikgu yg ajar mmandu tu yg garang & suka marah lebih ikut emosi drpd nk tegur. Aku pula dh la agk sensitif… So? So faham2 la, time blajar tu, slah skit kena tngking apa smua. Aku fham la juga…beliau tension juga ajar ramai org…tp aku mmg payah nk concentrate bila kna marah dgn org lebih2 yg lbih kpd emotional bkn teguran. So lepas 3 jam drpd 8 jam dperuntukkan utk blajar pandu, aku mnta tukar cikgu. Mcm2 juga jadi. Tension giler aku bab ni saja. Nk deal dgn semua aspek. Smpai aku jd mcm fobia bab mmandu. Aku x boleh dgr org sembang bab ‘lesen ‘ dgn ‘drive’! Haha…tapi tu dulu la. Skrg ni alhamdulillah, better. Tp still ada juga rasa ‘fobia’ tu akibat kata2 kesat yg trus trpahat dlm hati aku..ha..pdan muka. Slalu wt org sakit hati..skrg aku pun kena. Adil kan? He…

Kisah pun bermulaa.....

Masa aku dgn kwn2 baik aku kerja dkt library sekolah tu, dah sembang dgn cikgu2 apa semua, ada sorg cikgu iaitu Cikgu Mahayadin ckap dkt kami, “Ha…nanti lepas dpt result SPM bagus2 belaka, jamu la cikgu2 makan dkt bilik guru ni…”. Lebih kurang gitu la kata beliau..

-hari result SPM 09–
Tanggal 11 Mac 2010, result SPM pun diumumkan. Alhamdulillah aku dpt 9A 2B. Mmg dpt diluar jangkaan juga la klau bnding dgn usaha aku study ntah sikit jee! Kata org- mmg patut pun dpt cmerlang… Kataku: Itulah pemberian ALLAH, Tuhan Maha Kuasa. Alhamdulillah students 5 Ali – 26 org - smua dpt 7A & ke atas. Mlm tu aku smbang dgn khidhir psl apa yg Cikgu Mahayadin cakap dulu tu…dia kata ok..panggil semua geng 5 Ali lpas program taklimat pasca SPM utk bncang bab kumpul duit utk tmpah makanan ltak dkt bilik guru…

12/3- 1st meeting  lpas tamat taklimat pasca SPM oleh kaunselor sek tu, mmg wt pngumuman la minta smua plajar 5 Ali tggu. Yg geramnya, geng2 laki bleh sembang buat lembab nk brkumpul, dh la dh pukul 11..hari tu hari jumaat pula…yg laki mesti la rush nk balik utk siap2 solat jumaat. Aku, khidhir & gurlz yg ada kna tnggu dorg laa…aku mmg jd emo time tu, marah la...

Mula meeting, khidhir bg mukadimah  - kata smua geng 5 ali dpt result bgus2, so nk hrgai cikgu2 la. gtau apa cikgu mahayadin cakap. then gurlz bg cdgn kata apa kata buat majlis pghrgaan…smua pakat setuju…dh nak buat mjlis, mesti kna ada j/kuasa kn…so dorg suruh aku jd pngerusi, dgn cdgn khidhir.. aku bgkang kata x mau jadi..sbb xde pngalaman lgsg..bkn stkat jd pngerusi..bhkan trlibat anjur majlis apa2 pn!

Aku tnya knapa bkn khidhir yg jd? Dia kata dia skrg ni tgh blajar dkt DQ..so x bleh nk bg kmitmen pnuh utk uruskan..Smua pakat wt x peduli je aku kata x nak…dorg kata aku la yg cetuskan idea bab nk hrgai cikgu ni…hahh…aku nk bntah , x bleh dh...minoriti nk lawan majoriti..huhh…sure kalah lee.huhu…so dtubuhkan j/kuasa nk wt majlis tu…aku pn ckp , “smua pkat start wt kerja ikut tugas msing2..yg xde tugas, rajin2 contact sama2 kita..ada prob contact la aku..or naimah bg gurlz..contact ssama ahli sgt pnting…”. Smthing like that la aku sbut…gap antara 1st meeting dgn 2nd meeting tu smingggu 1 hari..hee..8 hari la snang ckp…huhu…

Dlm tmpoh tu, aku naik gram bila s/u x buat2 kertas kerja…dia kata x reti buat krtas krja..so aku sruh la dia tnya s/u sorg lg..tu pnting krjasama..blajar komunikasi….yg lain2 tu x pyh kata la – unit ksegaran, prsiapan tmpat n prhbungan x wt pe pn lg. alasan? Kna bncg dlm meeting la.. Ooo..mcm tu. Mksudnya meeting kena byk kali n lama la…nk bncg ksemua tu..ok fine. Hee.. tp unit c/hati bgus – dh set apa nk dibeli.

18/3 – aku dgn Farid pergi pjabat sekolah, minta senarai nama guru & staf sekolah. hari yg sama, aku wt 1st class add math F5, majoritinya students 5 Muaz. X kisah la klas mana pn. Yg penting nk blajar. Bkn main2. Main2 dgn aku, aku pn akn main2 balik! Huhu..


20/3 –2nd meeting – rasmi. problem juga nk kumpulkan smua AJK..brapa krat je yg hadir..ada dlm 6 laki 6 prmpuan..tp belas2 la total. Prkara utama masa dhabiskan bncg hari tu – menu makanan. Dekat 2 jam bncang bab tu je. Kutipan duit. Hdangan. apa smua x bincang pun. Aku kan x ada pngalaman so mmg pening kpala la nak handle. Dah yg tu agenda diorg  nk bincang, aku ikut je la. At the end of it, aku dh britahu kt unit prhubungan,Farid & Adawiyah -  aku nk tlg wt kad jemputan majlis & surat maklum balas.

26/3 – Aku dgn Farid pergi jumpa pengetua sekolah tu, Pn Hjh Salmiah Bt Sabran mmg syok giler smbang dgn beliau. Apa katanya? Duit mcm mana? Ada prob? Klau ada, nak bagi. Lepas tu, beliau juga cdg wt tayangan multimedia..yg x trlintas dlm fikiran aku dgn geng2 lain pun! Hu3…

1/4 – 3rd meeting – tergempar! Aku hanya pgill unit prsiapan tmpt & ksegaran + KP faiz serta bendahari
Mmg best meeting ni..sbb apa? Walaupun ada 6 org je, tp semua pkat bg idea apa smua..x de la yg jd boneka je diam x habis. Or jd liabiliti sbb sembang bab lain.Ha..meeting ni bncg psl bil tetamu nak hadir, anggaran bajet makanan, kos dia & duit yg perlu berapa. Siap plan tmpat mcm mana dgn guna apa. Jadi engineer la juga hari tu. Ha33…

3/4 – 4th meeting – rasmi. Prob kehadiran lg. Ada la dlm 11 org je. Inform hasil prbincangan 3rd meeting. Bncang psl siapa nj bg ucapan dan baca doa. Hahhh…geram sgguh aku time ni! Lebih stngah jam bncang! Sbb? X dak siapa pn yg volunteer..aku of coz dah jd p/rusi mjlis…khidhir dh biasa sgt dh, bagi peluang dkt yg lain2. X dak siapa nk. Last2 mnta gurlz bncang n tentukan – kuasa vito! Haha… aku kata siapa kena x boleh tolak ke apa dh.

Last sekali, smua pkat brpecah bg kad jemputan dkt cikgu2 n staf2. Masa balik tu, singgah rumah Ust Asiah yg sakit. Dkt je dgn sekolah, tp x pernah pergi pn rumah beliau. Huhu..  Ptg & mlm tu – yg kena bg ucapan ‘kacau’ aku, tnya boleh x nak tukar org lain…pula dah…aku kata boleh, dgn syarat org tu nak la ganti. X nak maka dia juga la. Pening kpala aku. Itulah manusia namanya….

6/4 – Aku ke sekolah dgn shaifulnizam. Rumah dia dkt dgn sekolah, tu aku ajak dia. Kami brdua prgi check kotak maklum blas dkt pejabat sekolah. Apa?! Ada sikit je! Ada dlm 15/87. Aku start pening lg..pening pa? Pening yg lain2 tu nak dtg ke x..then fikir x pe la..tunggu esok mcm mana..dateline dia jumaat ni(9/4). Jumpa beberapa org cikgu cthnya cikgu siti sakinah, Cikgu Haslina, ckap psl majlis tu.. Aku dgn pon lpas tu jumpa Cikgu latif, smbang mcm2 la..cikgu latif minta pndapat apa kata2 nk tulis utk banner pelajar cmerlang SPM 09. Bncang2..setuju – “Kejayaan anda insipirasi kami”.

7/4 – Selagi lagi aku dgn pon ke sek..utk tgok prkmbangan surat mklum blas..hahh hari ni brtmbh sikit je..jd 20/87 drpd klmarin 15/87. Aku mula naik pning…jumpa cikgu2…pakat ramai juga cikgu kata x boleh hadir hari tu..1st malam – cikgu prmpuan pyh nk kluar. Ada yg kta suami blik lmbt, takut juga sorg2. Ada yg tnya nk bwa family bleh x, aku kata bleh. 2nd esok tu(17/4), ramai juga cikgu yg bkal duduki pperiksaaan Penilaian Tahap Kecekapan(PTK). So mlm tu nak study & tenangkan minda. 3rd ada cikgu yg nak balik kmpg. Aku naik pning dah…last2, mlm tu panggil smua utk meeting trgempar esok.

8/4 - 5th meeting – tergempar! ..bincang apa solution utk problem yg timbul tu...mcm2 la bncang…kata nak angkat meja guna lori la…tu la ni la….faiz wt aku pening pula dah..apasal? dia gtau kata dia jumpa sorg cikgu ni, dia tegur tp cikgu tu x layan…dia siap kata dia x nk join la..nnt ckgu2 pakat x nak hadir majlis tu sbb dia..hahh…cikgu2 x nak hadir sbb dia? Aduhh…peningnya aku…At last, aku pergi jumpa Ustzh Salmiah..bncang...beliau cdangkan tkar tarikh baru…kata esok nk bncang dgn cikgu2…beliau siap bg plan event yg mudah… jauh beza dgn kami punya! Huhu…

9/4 - 4th meeting -rasmi – gtau psl prubahan besar – hsil jmpa pgtua..susunan meja...trikh baru…masa baru….smua pkat letih dh..yg rajin mai la…trmasuk aku….so rasa xwt meeting dh kot..men meeting sms ja…

10/4 hingga 14/4: Msg2 ja..gurlz majoriti dk send msg prkmbgn…laki pon sorg ja…farid pn da tp lpas aku bg cramah rgkas dkt dia..huhu..…duit prob..mnx dkt org…asroldin bg…kwn ayah aku pn ada bg..

12/4 -14/4 – Aku kena prgi sek utk siapkan tygn m’media..apsl kna prgi pula? Aku pnjam external hard disk unit multimedia sek utk copy photos n videos knangan spnjang di sek tu(2006-2009).Aku juga jmput ahli mjlis trtinggi pngawas sek & pngawas prpustakaan lpas bncg dgn bbrapa org.

14/4 -  Aku jumpa bbrapa stdnts yg tnya, students lain x dijemput ke…aku terdiam..x tahu nak kata apa…then aku kata , “err..tngok dulu mcm mana nnti”. Mlm tu aku ada chat dgn Azyleen kata geng2 klas lain ada yg kecil hati x jemput…lepas fikir2  pnjang n bristikharah –aku decide utk jemput smua wrga sek tu!

15/4 - pagi tu kna mrh dgn prents aku sbb decide sndiri..lepas tu prgi sek, aku bg ucapan masa prhimpunan pagi, jemput 1 sek..lepas tu,  jumpa ust mukhtar n ckg sabariah kna juga..tp biasa2 je la..lepas tu wt meeting trgmpar – belum aku smpat explain sikit pn – kena hentam dgn kwn2. Ptg tu pula, pergi pdg bsar beli mcm2 mknan sbb ada duit lebih byk.

16/4-  aku pergi sek lagi…test alat m’media..ok ke x..ptg tu pergi Cmart changlun, shopping makanan lagi dkt sana..sbb duit lbih byk lagi! Hohoho….

17/4- 8th meeting- final!  taklimat majlis- aku wt kejutan lagi. Apa? Ada nk wt pnympaian anugerah khas kpd plajar2 brtuah. Hadiah apa? Bahan2 brkaitan plajaran yg aku simpan sejak form 1 lagi. Yg brtuah tu yg aku kenal sikap positif dorg yg nk nak blajar la…hari tu juga, aku bwa kotak ada cenderahati, anugerah, hadiah cabutan brtuah. Kejutan juga ni! Apa? Badri – pelajar cmerlang SPM 2009 KISAS yg dpt 11A+ hadir n join skali! Huhu.. Dia jd ktua unit pndftaran..hari tu juga kami pkat ubah bumbung utk tmpat plajar2 luar dewan..lepas tu bagi taklimat penuh.

18/4 – aku pergi sek dgn  dgn pon..utk siapkan tyangan multimedia..badri pun prgi juga..smbang bab tgas dia apa smua..wt m/media pnya krja smpai 5 ptg…mlm tu cntct Amirul Amin..ajk dia jd MC..dia mau…bagus btul dia kata dia x nak hampakan aku! Hu3….

19/4 – Hari majlis diadakan! – Pagi tu aku prgi pukul 8 lebih. Semua pakat siapkan tmpat. Rehat pukul 12 hingga 2. Tapiii…majlis start lambat! Pukul 3.40 ptg…spatutnya 3.30 ptg. Sbb? Siap lmbt utk serve mkanan. Para tetamu bising la juga….Alhamdulillah

20/4 – Aku tidur lepas subuh smpai tgh hari..sbb? Cover balik sebulan aku brtungkus lumus brkaitan majlis ni…huhuhu….

Alhamdulillah, rahsia utama yg aku wt spanjang sebulan lebih utk adakan majlis ni – tenang hadapi smua keadaan & byk berdoa kpd ALLAH. Tapi sbgai insan biasa, aku x boleh lari drpd lakukan kesilapan. Setiap org x boleh lari drpd buat salah. Bezanya apa antara manusia? Iman! Org briman akan selalu mohon ampun kpd ALLAH. Sbaliknya org kurang iman- ego & sombong – jarang mohon ampun. So kita kena sntiasa brsangka baik dgn smua org. Kita jgn pelik & kutuk bila lihat org buat salah. Sbb apa x boleh? Itulah manusia namanya!

2 comments:

ur sister said...

Buat adikku yg disayangi....hidup ini memang penuh onak& duri. tapi itulah kemanisannya kerana tanpa ujian dari Ilahi bagaimana mungkin kita dapat mendidik jiwa ini untuk menjadi generasi rabbani....setiap yg berlaku adalah tarbiyyah buat kita , bagi mengasah& menggilap iman kita supaya dapat menepis segala cabaran di masa hadapan..bersyukurlah andai kita diuji, itu tandanya DIA sayangkan kita

Ahmad Kamil said...

Terima kasih kakakku =)