Thursday, November 24, 2011

Antara ‘Aku’ dan ‘Mereka’. . .

image

Puisi ini tidak ditujukan kepada sesiapa.. Tidak berniat untuk sindir sesiapa. Namun, mungkin ada yang ‘terasa’ kalau membacanya. ^__^

Mereka kata hebatnya aku, professionalnya aku tatkala berkata-kata…
Aku kata setiap insan mempunyai kelebihan dan kekurangan tersendiri!

Mereka kata pandainya aku, nak jadi macam aku…
Aku kata setiap insan mempunyai kemahiran dan kepandaian tersendiri!

Mereka kata kita jangan jadi syok sendiri, tak boleh dikritik dan ditegur…
Aku kata kesalahan mesti ditegur, kesilapan dikritik, tapi bukan dicari!

Mereka kata aku tak suka kepada kritikan dan tidak mengendahkannya…
Aku kata kritikan ilmiah mesti dibezakan dengan cercaan nafsu!

Mereka kata si A membalas ‘cercaan’ si B juga dengan 'cercaan’…              
Aku kata si A dan si B tu punyai ‘sikap yang lebih kurang sama.

Mereka kata kenapa orang yang tinggi ilmunya boleh buruk akhlaknya?
Aku kata niat menuntut ilmu itulah yang akan menentukan siapa kita..

image

Mereka kata bagaimana pula orang yang rendah ilmunya buruk akhlaknya?                              
Aku kata merekalah golongan yang paling ‘malang’!

Mereka kata apa punca masalah dalam umat Islam dewasa ini?             
Aku kata apabila nafsu menjadi ‘raja’ yang menguasai diri kita!

Mereka kata aku golongan ‘wahabi’ dan terkeluar daripada Ahlus Sunnah…
Aku kata pandangan Allah yang penting, dan ia tak mengira ‘label’ kita!

Mereka kata amalan dan pegangan mereka betul dan aku punya salah…
Aku kata bagiku amalanku,
bagi mereka amalan mereka!

Smile

No comments: