Monday, August 4, 2008

Cerpen "Madu Dibalas Racun" - Bahagian 1

Hari ini tanggal 27 Disember 2007,keputusan peperiksaan PMR 2007 akan diumumkan. Pada hari ini, Ahmad Aiman akan ke sekolahnya untuk mengambil keputusan PMR yang didudukinya pada bulan Oktober yang lalu. Hatinya begitu berdebar sambil jantungnya berdengup kencang memikirkan keputusan yang akan diperolehnya.



Setibanya di sekolah, dia berjumpa dengan sahabat-sahabatnya di perkarangan dewan sekolah. Dia bersembang dengan sahabat-sahabatnya seperti Faizuddin, Nabil, Shaiful Nizam dan Badri. “Hang agak-agak nak dapat berapa A?”,kata Badri kepada Aiman. “Ala..dia ‘sure’ dapat 9A. Pelajar cemerlang dikatakan”,sahut Faizuddin taktala mendengar soalan Badri. “Hmm..entahlah,aku pun tak tau nak kata. Dalam hati aku,kadang-kadang rasa macam dapat 9A, kadang-kadang rasa macam tak dapat 9A pula. Tapi tak palah,kita tunggu dan lihat jelah kejap lagi”,balas Aiman kepada Badri dan Faizuddin.



Tepat jam 11.00 pagi,kelihatan Ustaz Mohd Asri selaku guru penyelaras tingakatan 3 berjalan menuju ke dewan sekolah untuk sesi penyerahan keputusan. Semua calon PMR berasa bertambah berdebar melihat kelibat beliau yang mana slip keputusan PMR berada di tangannya. Sebaik sahaja guru-guru meyerahkan slip keputusan kepada semua calon, Ahmad Aiman berasa amat gembira dan bersyukur kerana dia berjaya memperoleh keputusan 9A. Kedengaran ucapan tahniah  kepadanya oleh guru-guru dan sahabat-sahabatnya sejurus dia mengambil slip keputusannya itu. Hari tersebut merupakan hari yang menggembirakan bagi dirinya.



Bagi dirinya,kejayaannya itu adalah untuk dihadiahkan kepada ibu bapanya dan guru-gurunya yang telah mendidiknya selama ini serta mendoakan kejayaannya. Namun pada malam tersebut ketika Aiman sedang tidur, dia bermimpi sesuatu yang menyebabkan dia terjaga daripada tidurnya dan berasa sangat risau dan takut.





Mimpi apakah yang telah dialami oleh Ahmad Aiman?



Bersambung…..

No comments: