Wednesday, August 27, 2008

Cerpen "Madu Dibalas Racun" - Bahagian 9

Semasa study group itu diadakan, Ahmad Aiman ingin memberikan sedikit penjelasan kepada ahli kumpulannya.



“Saya ingin memberikan sedikit penjelasan berkaitan dengan surat yang diberikan kepada saya. Sebenarnya, niat utama kami pelajar tingkatan 4 ini sanggup terlibat dalam program study group dan menjadi mentor yang sebenarnya bukan ingin menolong para pelajar tingkatan 3 tetapi niat utama kami adalah untuk membalas jasa guru-guru kami yang telah mendidik kami sehingga kami memperoleh keputusan yang cemerlang dalam PMR pada tahun lepas.Tetapi kami memang berniat juga untuk menolong para pelajar Tingkatan 3 tapi itu bukan niat utama kami”.



“Bagi kutukan tentang program lepasan PMR tu, saya rasa mungkin para pelajar tingkatan 3 Abu Bakar salah faham. Hal ini kerana saya cuma meminta cadangan program lepasan PMR itu untuk dikemukan pada Cikgu Khairul Anwar,dan bukan saya yang bakal mengendalikan program tersebut. Ketika korang gembira dengan tamatnya PMR, saya perlu menumpukan perhatian pada peperiksaan akhir tahun yang perlu diduduki. Jadi korang usah risau, saya tidak akan mengganggu program itu.



 “Bagi program study group, kami faham bahawa bantuan kami ini cuma berapa peratus saja bagi mereka. Lagipun saya memang akui bahawa pelajar tingkatan 3 tahun ini lebih pandai berbanding tahun lepas. Selain itu,saya akan memenuhi permintaan para pelajar tingkatan 3  agar tidak mengganggu hidup pelajar tingkatan 3 selepas ini. Saya tidak akan melalui depan kelas 3 Abu Bakar seperti yang diminta. Dan tidak dilupakan saya akan memenuhi permintaan agar study group ini dibubarkan dan hari ini ialah hari terakhir bagi study group kita. Akhir sekali, saya doakan kejayaan korang dalam PMR nanti sama ada pelajar yang baik akhlaknya mahupun pelajar yang akhlaknya bermasalah. Bagi pelajar yang akhlak bermasalah, saya turut doakan agar mereka akan diberi hidayah dan petunjuk daripada ALLAH dan seterusnya insaf dan berubah. Saya memohon jutaan kemaafan dari hujung rambut hingga ke hujung kaki atas segala kesalahan dan dosa yang pernah dilakukan terhadap korang. Ini ialah kali terakhir kita mengadakan study group. Diharapkan korang berpuas hati dengan pembubaran study group ini sebagai memenuhi permintaan korang ”, kata Aiman kepada ahli kumpulannya.



Selepas itu, study group itu dibubarkan. Keesokan harinya Aiman dipanggil untuk berjumpa dengan pengetua sekolah. Semasa berjumpa dengan pengetua sekolah, Aiman menceritakan segala yang berlaku dan pengetua meminta agar bersabar menempuhi dugaan dan tohmahan. Pengetua juga ada meminta Aiman agar memberikan kepadanya surat-surat tersebut dan ingin mengetahui siapakah gerangan penulis-penulis surat tersebut. Namun, Aiman sengaja buat-buat terlupa dan tidak memberikan surat tersebut kepada pengetua sekolah serta tidak memberitahu pengetua sekolah mengetahui siapakah gerangan penulis-penulis surat tersebut.



Sejurus selepas berjumpa dengan pengetua sekolah, Aiman diberitahu oleh Cikgu Khairul Anwar agar memberikan senarai nama pelajar yang menjadi penulis surat-surat tersebut. Pada mulanya, Aiman berhasrat memberikan senarai nama itu kepada Cikgu Khairul Anwar. Namun, dia berubah fikiran dan tidak memberikan senarai nama itu kepada Cikgu Khairul Anwar kerana dia memahami bahawa pelajar berkenaan akan menduduki peperiksaan percubaan PMR tidak lama lagi.



Jadi dia tidak mahu konsentrasi mereka terganggu akibat hal itu. Selepas itu, Aiman pergi ke bilik guru dan terjumpa dengan Teacher Amelia dan Sir Ahmad Tarmizi.





 



Apakah yang dikatakan oleh Teacher Amelia dan Sir Ahmad Tarmizi kepada Ahmad Aiman?



Bersambung…..





No comments: