Tuesday, August 5, 2008

Cerpen "Madu Dibalas Racun" - Bahagian 2









Pada malam dimana Ahmad Aiman mendapat keputusan PMR,ketika dia sedang tidur dia bermimpi bahawa dia akan meninggal dunia tidak lama lagi. Mimpi yang dialaminya itu menyebabkan dia terjaga daripada tidur. Dia berasa begitu risau dan tertanya-tanya sama ada mimpi tersebut adalah benar ataupun sekadar mainan mimpi.



Selama beberapa hari berlalu,kini tahun 2008 menjelma tiba dan pada tahun ini Ahmad Aiman akan naik ke tingkatan 4. Dia berasa masa begitu cepat berlalu dan seolah-olah dia baru saja menduduki peperiksaan PMR semalam. Pada tahun ini, Aiman telah dilantik untuk menjadi pengawas sekolah selepas ditemu duga pada hujung tahun lepas iaitu selepas dia menduduki peperiksaan PMR. Ketika dia berada di tingkatan 1,dia telah ditawarkan untuk jawatan yang sama,namun dia menolak. Mungkin menjadi sesuatu yang pelik kenapa kali ini dia menerima tawaran tersebut. Hari demi hari berlalu dalam tahun 2008. Banyak sahabat Aiman berasa begitu hairan dan aneh melihat perwatakannya yang agak pelik dan lain berbanding  tahun lepas. Namun, mereka tidak berkata apa-apa tentang perkara itu di hadapan Aiman,sebaliknya mereka cuma bercaka-cakap tentang itu di belakangnya.



“Kenapa aku tengok Aiman lain macam saja tahun ni. Takkan sebab jadi pengawas dia berubah pula?”,kata Faizuddin kepada Rushydi. “Mana aku nak tau. Tapi tak mengapalah,bukannya dia berubah ke arah yang negatif”,jawab Rushydi kepada Faizuddin. “Hmm..mungkin dia dapat hidayah agaknya. Tu yang berubah”,kata Khidhir kepada Rushydi dan Faizuddin sejurus mendengar perbualan mereka berdua.



Namun bagi diri Aiman,dia merasakan perubahan yang berlaku dalam dirinya itu ada kaitan dengan mimpi yang dialaminya itu. Cuma dia tidak begitu pasti apakah perubahan-perubahan itu. Pada suatu hari,Aiman ingin berjumpa dengan kaunselor sekolah iaitu Encik Khairul Anwar Bin Ismail.





Mengapakah Ahmad Aiman ingin berjumpa dengan Cikgu Khairul Anwar?



Bersambung…..

No comments: