Sunday, August 24, 2008

Cerpen "Madu Dibalas Racun" - Bahagian 8



Selepas menerima plastik seperti sampul surat itu, Ahmad Aiman lantas membuka plastik tersebut lalu melihat apa yang terkandung di dalamnya. Pada mulanya dia mendapati surat-surat tersebut ialah kertas cadangan untuk program lepasan PMR. Dia tertawa dengan sebahagian cadangan yang agak melucukan. Namun selepas itu dia mendapati ada surat yang mengutuknya dengan kata-kata yang menyakitkan hati.



Antara isi kandungan surat kutukan itu ialah “kalau abang ingin tahu,sumbangan abang untuk kejayaan kami cuma 3%. Jadi bubarkan study group!”, “kalau abang mempunyai cadangan aktiviti lepasan PMR untuk kami,simpan dan lupakan sajalah cadangan tersebut. Kami sudah merancang hidup kami sendiri”, “kami para pelajar tingkatan 3 memang tidak suka pada kamu”, “jangan ganggu hidup kami pelajar tingkatan 3”, “Adakah terdapat senior pada tahun lepas mengadakan program study group ini untuk abang? Kenapa abang kalut sangat nak adakan program tersebut untuk kami”, “jangan lalu depan kelas kami dah” dan “tak payah la jaga tepi kain orang”.



Hati Aiman berasa agak terluka taktala dia membaca surat-surat kutukan dan luahan rasa hati tersebut. Namun dia terima semua kutukan tersebut dengan hati yang  terbuka. Lantas dia ke bilik kaunseling untuk berjumpa dengan Cikgu Khairul Anwar. Namun, ketika itu Cikgu Khairul Anwar sedang sibuk dengan urusan lain. Lalu dia berjumpa dengan Ustaz Mohd Asri dan menceritakan tentang apa yang berlaku dan Ustaz Mohd Asri mengambil salah satu surat kutukan tersebut. Ustaz Mohd Asri meminta Aiman agar jangan adakan study group untuk para pelajar tingkatan 3 lelaki dah selepas membaca kandungan surat tersebut. Aiman berkata pada Ustaz Mohd Asri, “Saya tak kisah diorang mahu kutuk atau nak kata apa-apa pada saya. Asalkan saya tak ada melakukan kesalahan pada diorang. Apapun,saya doakan kejayaan diorang sama ada pelajar yang baik akhlaknya mahupun pelajar  yang akhlaknya bermasalah. Bagi pelajar yang akhlaknya bermasalah, saya turut doakan agar mereka akan diberi hidayah dan petunjuk daripada ALLAH dan seterusnya insaf dan berubah. Saya tahu diorang pasti akan mengutuk saya kerana saya menceritakan tentang hal surat ini kepada cikgu. Namun, saya ceritakan hal ini kepada cikgu-cikgu kerana saya mengganggap cikgu-cikgu sebagai ibu bapa kedua saya. Apabila saya ditimpa masalah,pastilah saya rasa ingin mengadu kepada ibu bapa saya. Diorang tu bolehlah berkata mengikut sedap hati kerana mereka tidak melalui apa yang saya lalui ”.



Ustaz Mohd Asri membalas, "Segala pengorbanan yang kamu lakukan hanya ALLAH yang dapat membalasnya. Kamu usah pedulikan para pelajar tingkatan 3 dah ok. Mereka tu berlagak dan tak sedar diri”. “Hmm..kalau semua yang saya lakukan tu tidak ikhlas,memang saya tidak akan dapat apa-apa ganjaran daripada ALLAH. Saya sendiri pun tidak tahu sama ada saya ikhlas melakukan semua ini ataupun tidak”, kata Aiman kepada Ustaz Mohd Asri.



Pada petang itu, Aiman telah dimaklumkan bahawa Ustaz Mohd Asri telah naik bengang dan memarahi para pelajar 3 Abu Bakar atas surat tersebut. Dia berasa serba salah pula kerana menunjukkan surat itu kepada Ustaz Mohd Asri kerana Ustaz Mohd Asri kini sedang menghadapi penyakit  jantung. Dia bimbang ia akan memberi kesan terhadap kesihatan Ustaz Mohd Asri. Pada petang itu, Aiman mengadakan study group seperti biasa. Semasa study group diadakan, Aiman ingin memberikan sedikit penjelasan kepada ahli kumpulannya.





Apakah penjelasan yang ingin diberikan oleh Ahmad Aiman ?



Bersambung…..



No comments: