Tuesday, April 5, 2011

Nasihat Daripada Saudaramu...



Arghhh... Aku rasa malas tahap gaban nak taip sekarang ni. Entahlah kenapa.... Apapun, demi tidak menghampakan para pembaca setia blogku ini, aku kongsikan sedikit nasihat(copy sebenarnya dari status facebook aku sebelum2 ini) daripada insan yang kerdil dan hina dina ini. Moga bermanfaat untuk kita bersama. yang pastinya, setiap kata-kata insan bisa diterima dan ditolak melainkan kata-kata ALLAH 'Azza Wa Jalla dan Rasulullah Sollahu 'alaihi wasallam...

"Please be open minded yo guys... jangan 'taksub' dengan seorang dua 'tokoh' je. dengarlah kata2 & hujah semua pihak walaupun org yg tidak kita sukai kerana barangkali ada juga perkara yg dia lebih benar drpd kita, setidak-tidaknya dapat mencernakan minda pemikiran kita. Nilailah semua pandangan dengan 'adil.."

"Ia bergantung pada mentaliti juga sebenarnya. org yg berfikiran kritis lebih terbuka untuk mendengar pandangan org lain walaupun diorang berbeza manhaj, pegangan & metodologi. sebaliknya org yg berfikiran pasif lebih mudah 'bersangka buruk' & 'cepat melatah' selain suka 'melabel orang'."

"Jgn kita mudah 'mlabel' org dgn label2 tertentu. maybe dia x trgolong dlm kmpulan yg ddakwa, malah maybe kita 'salah faham' dgn kumpulan yg dilabelkan itu. bahkan jgn kita senang2 'mnghukum' org sesat or trpesong dari jln kbenaran. Sbb brangkali jln yg dlaluinya itu 'lebih benar' drpd kita."

"Kata Al Imam Ibnu Hajar Al-Asqalani: “tidak ada seorang pun kalangan ulama’ besar yang tidak dihukum sesat”. - -- Disebut oleh Prof Madya Dr Mohd Asri Zainul Abidin dalam Forum: Benarkah Sesat: Debat atau Tangkap? anjuran Karangkraf.

Jadilah kita insan yg brfikiran kritis & matang apabila baca atau dengar sesuatu berita atau cerita dsb.. selidiki & nilailah dahulu. bukan senang2 terima atau percaya, bahkan lagi 'teruk' ada yg terus sebarkan tanpa ketahui kesahihannya. Ketahuilah sabda Rasulullah S.A.W: “Cukuplah utk seseorang itu dianggap berdusta dgn dia menceritakan setiap yg dia dengar" (Hadis Sahih riwayat Imam Muslim 1/8, Abu Daud no. 4992)



Akhir kalam, semoga ALLAH 'Azza Wa Jalla lindungi kita dlm dunia yg pnuh kcelaruan antara kbenaran & kbatilan di saat fitnah akhir zaman ini. . . amin ya rabbal 'alamin . . .

No comments: