Saturday, August 9, 2008

Cerpen "Madu Dibalas Racun" - Bahagian 3

Pada suatu hari, Ahmad Aiman ingin berjumpa dengan kaunselor sekolah iaitu Encik Khairul Anwar Bin Ismail. “Assalamualaikum,cikgu”,katanya pada Cikgu Khairul Anwar. “Waalaikumussalam,nak jumpa saya ke?”,balas Cikgu Khairul Anwar. “Ya,saya nak bagi sedikit cadangan kepada cikgu. Tak pa kan?”, Aiman mennjawab. “ Ya,boleh. Silakan. Cikgu sentiasa mengalu-alukan sebarang cadangan daripada para pelajar”,kata Cikgu Khairul Anwar.



“Begini cikgu. Saya ingin mencadangkan supaya  satu program study group bernama Program Study Group Gerak Gempur PMR diadakan untuk para pelajar tingakatan 3 di mana dalam program ini beberapa orang pelajar tingkatan 4 akan menjadi mentor bagi setiap kumpulan study group.Saya rasa program ini dapat digunakan oleh pelajar tingkatan 4 yang telah berjaya dengan cemerlang dalam PMR tahun lepas untuk membalas jasa guru-guru yang telah mencurahkan ilmu kepada kami sehingga kami dapat berjaya dengan cemerlang dalam PMR disamping kami dapat bantu pelajar-pelajar  tingkatan 3. Apa pendapat cikgu?”,kata Aiman.



”Oh,bagi cikgu ia satu idea yang amat bagus dan merupakan satu inovasi yang akan berlaku dalam Sekolah Menengah Kebangsaan Agama Umar Abdul Aziz. Sebelum ni tak pernah ada pun program sebegitu rupa. Apapun,kamu cari dulu pelajar tingkatan 4 yang nak jadi mentor bagi program ni secara sukarela ok. Dan baik kamu bincang dengan Ustaz Mohd Asri kerana dia guru penyelaras bagi tingkatan 3 kan”,jawab Cikgu Khairul Anwar kepada Aiman. Sejurus selepas itu Aiman keluar daripada bilik kaunseling dan pulang ke kelasnya.



Aiman ada menemui beberapa orang pelajar tingkatan 3 dan dia bertanya pendapat mereka tentang cadangan yang dia lontarkan kepada Cikgu Khairul Anwar dan mereka memberikan reaksi yang positif terhadap cadangannya itu.



Aiman telah melontarkan cadangannya itu kepada Ustaz Mohd Asri dan Ustazah Fatimah dan mereka berdua bersependapat dengan Cikgu Khairul Anwar dan meminta Aiman mencari sahabat-sahabatnya yang rela untuk menjadi mentor. Selepas berjumpa dengan kedua-dua orang guru itu,Aiman pulang ke kelasnya. Dia berkata tentang cadangannya itu kepada sahabat-sahabat sekelasnya.





Apakah reaksi dan pendapat sahabat-sahabat Ahmad Aiman tentang cadangannya itu?



Bersambung…..

3 comments:

Sy4h!r4h said...

waahhh...
rajinnya...
good job..:)
cpt2 lah wt sambungannya, x saba nk tau kesudahannya...
hihi...

Muhammad said...

bersemangat nak baca nampak.

AhMaD KaMiL said...

nantikan sambungannya.