Wednesday, August 13, 2008

Cerpen "Madu Dibalas Racun" - Bahagian 4

Ahmad Aiman telah bertanya beberapa orang sahabatnya tentang cadangannya itu dan pelbagai reaksi  yang ditunjukkan oleh sahabatnya. Ada yang menunjukkan minat untuk melibatkan diri dalam program tersebut dan ada yang berasa pelik dengan cadangannya itu seraya berkata,”wei.. kenapa kita harus bersusah payah untuk melibatkan dalam program tersebut. Sedangkan mana ada senior yang bimbing kita tahun lepas. Kalau ada yang buat seperti itu tak mengapalah”. Ada juga yang kata,”La..kenapa yang hang kalut sangat nak tolong budak-budak tu. Biar kat diorang usaha sendiri”.



Aiman tidak berkata apa-apa melainkan dia berkata dalam hatinya yang dirinya telah berubah selepas mimpi tersebut dan dia merasakan amalannya tidak cukup untuk membawanya ke syurga Tuhan Yang Maha  Kuasa. Oleh sebab itu,dia sanggup untuk korbankan masa dan tenaga untuk melakukan kebaikan bagi menambahkan amalannya bahkan dia tidak begitu mengambil berat tentang dirinya. Walaupun dia sakit dan pernah dirinya mengalami muntah darah,dia tetap hadir ke sekolah dan tidak menghiraukan keadaan dirinya. Dia tidak kisah orang tidak memahami perasaan dan niatnya atas segala tindak-tanduknya dengan mengeluarkan kata-kata yang tidak sedap didengar.



Selepas itu, Aiman merelakan diri untuk menguruskan tentang urusan pembahagian kumpulan dan mentor bagi program yang dicadangkan itu. Bagi perjumpaan pertama kumpulan bagi program tersebut,Aiman telah bertanya kepada ahli kumpulannya yang tidak berminat dengan program tersebut boleh menarik diri daripada terlibat dalam program tersebut. Hal ini kerana program tersebut bukan satu paksaan kepada semua pelajar untuk menghadirinya. Dia berharap semua ahli kumpulannya jujur dan memaklumkan kepadanya bahawa mereka ingin menarik diri jika mereka tidak berminat.



Program itu hanya untuk pelajar yang mahukan bimbingan dan pertolongan daripada mentor-mentor yang terdiri daripada para pelajar tingkatan 4. Selepas perjumpaan pertama itu, program tersebut mula berjalan.





Bagaimanakah perjalanan program tersebut?



Bersambung…..

5 comments:

Tips Beauty said...

I ve been reading along for a while now. I just wanted to drop you a comment to say keep up the good work.

Joan
Tips Beauty

nabilah said...

assalamualaikum.
tak boleh buka pun sidebar--- al-ahkam tu...

nabilah said...

sory, slh reply..

admin said...

wa'alaikumussalam.
Laman web Al-Ahkam.net ada masalah sekarang ni.

nabilah said...

hmm...huhu...al-ahkam tu dr sumber mana?