Wednesday, August 20, 2008

Cerpen "Madu Dibalas Racun" - Bahagian 7

Ketika Ahmad Aiman ingin pulang ke rumah pada hari terakhir bengkel tersebut diadakan,dia ditakdirkan terdengar satu perbualan oleh dua orang pelajar tingkatan 3. “Wei..aku hairan la kenapa Abang Aiman tu sibuk sangat nak hadir bengkel ni sama?”,kata pelajar tersebut. “Entahlah..mana aku nak tau. Dia nak tunjuk baik la tu dan nak dapat pujian daripada cikgu-cikgu kata dia tu rajin.”,kata rakan bagi pelajar tersebut. Aiman tidak berkata apa-apa mendengar perbualan mereka berdua dan terus pulang.



Cuti sekolah pun berlalu pergi dan para pelajar meneruskan pembelajaran untuk sesi penggal yang kedua. Pada suatu hari, kaunselor sekolah iaitu Encik Khairul Anwar Bin Ismail ingin berjumpa dengan Aiman. “Kenapa cikgu nak jumpa saya?,kata Aiman kepada Cikgu Khairul Anwar. “Cikgu nak minta pendapat kamu sikit tentang program lepasan PMR untuk tahun ini. Kamu kan dah lalui PMR dan kamu mesti tahu apa aktiviti yang patut dilaksanakan selepas PMR”,jawab Cikgu Khairul Anwar



“Kenapa cikgu tak tanya pelajar tingkatan 3 saja. Diorang yang mengikuti program tu bukan saya. Tapi tak mengapa,nanti saya buat survey ke atas sebahagian pelajar tingkatan 3 dan hasilnya akan saya serahkan kepada cikgu kemudian”,kata Aiman. “Baiklah kalau begitu,nanti cikgu tunggu hasilnya ok”,balas Cikgu Khairul Anwar. Keesokan harinya Aiman telah memanggil Ketua Tingkatan 3 Abu Bakar iaitu Mohd Hakimi.



“Ni saya nak minta tolong kamu sikit. Bagi kertas ni kepada semua pelajar 3 Abu Bakar dan minta mereka tulis cadangan untuk program lepasan PMR. Lepas tu tolong serahkan kembali kepada saya sebelum balik ok”,kata Aiman kepada Hakimi. “Ok,Abang Aiman”,kata Hakimi kepada Aiman.



Pada waktu rehat, soerang pelajar tingkatan 3 bernama Yazid Imtiyaz telah menemui Aiman dan memberikan satu plastik seperti sampul surat kepadanya sambil mengatakan ia daripada para pelajar 3 Abu Bakar.





Apakah yang terkandung dalam plastik seperti sampul surat itu?



Bersambung…..

3 comments:

Nis said...

kisah hidup kamil ke?

muHaMad said...

wwwwaaaaaaaaaaaaaaaaaaaau

AhMaD KaMiL said...

so far begitulah.tp da gak yg unsur rekaan.